شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

در پی درج خبری با عنوان «پرسه قاتل زنجیره‌ای در شهرری»، شرکت سهامی عام ایرانیت جوابیه‌ای ارسال کرده که از نظرتان می‌گذرد:

1 – بدوا به اطلاع خوانندگان روزنامه همشهری می‌رساند که آنچه تحت عنوان «پرسه قاتل زنجیره‌ای در شهرری» نقل و به چاپ رسید کذب محض و به‌هیچ‌وجهی واقعیت ندارد بلکه از مصادیق ماده 697 و 698 قانون مجازات اسلامی است.

2 – اطلاعات و آمار و ارقام و خصوصا تصویر درج شده (کارخانه ایرانیت حتی یک دودکش هم ندارد) هیچ ارتباطی به شرکت ایرانیت نداشته و اساسا کذب و غیرواقعی است. از طرفی همان‌طور که عرض شد انتشار مطالب موهوم و غیرواقعی مشارالیه موجب رعب و وحشت و تشویش اذهان عمومی خصوصا کارگران زحمت‌کش ایرانیت شده است که در همین رابطه و اجمالا مطالبی را به عرض می‌رساند.

آزبست سفید (کریزوتایل) یا پنبه کوهی یا پنبه نسوز یکی از نعمات خداوند است که برای انسان مصارف گوناگون دارد. اگر کمی با دقت به اطراف خود نگاه کنیم، کاربرد آزبست را در همه صنایع از گذشته تا امروز مشاهده می‌کنیم.

آزبست سفید (کریزو تایل)، دارای مقاومت کششی بالا، مقاوم در مقابل قلیاها و دارای انعطاف‌پذیری زیاد و قابلیت ریسندگی است. همچنین دارای این خاصیت است که در آب حل نشده و حرارت باعث فرار آن از محیط نمی‌شود. لازم به ذکر است که از آزبست محصولات مختلف در دنیا ساخته می‌شود.

از این موارد 28درصد مربوط به ورقه‌های آزبستی که عمدتا برای پوشش سقف استفاده می‌شود، 26درصد در صنایع هوا فضا و جداره خارجی سفینه‌های فضایی، 14 درصد در لوله‌های آزبست – سیمان، 13 درصد در کاسه نمد و پکینگ‌ها، 6 درصد در ساخت بعضی کاغذها و 13 درصد به‌عنوان مصارف دیگر است. به‌علاوه مصرف عمده دنیا از آزبست سفید (کریزوتایل) است که در ایران هم فقط همین نوع که سالم‌ترین نوع آن است در صنایع مختلف و شرکت ایرانیت به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود.

شایان ذکر است آزبست سفید مورد نیاز از کشورهای روسیه، کانادا، قزاقستان، زیمبابوه و برزیل تأمین می‌شود.در حال حاضر 22 درصد آزبست سفید دنیا در کانادا به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده آزبست بعد از روسیه انجام می‌پذیرد، همچنین ایالات متحده آمریکا سالانه بیش از 16 هزار تن آزبست سفید (کریزوتایل) در تولید کالاهای مختلف مورد نیاز خود استفاده می‌کند.

در خاتمه خاطرنشان می‌سازد که برداشت خبرنگار آن روزنامه از آزبست نادرست و غلط بوده چراکه کارخانه ایرانیت آزبست تولید نمی‌کند بلکه همان‌طور که عرض شد از آزبست و آن هم نوع بی‌خطر آن به‌عنوان مواد اولیه برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند.

 به‌علاوه ذکر آمار قربانیان کذب محض و اساسا چنین چیزی وجود نداشته و باید گفت مشارالیه از کاربرد و اهمیت و ارزش تجاری و فواید آزبست هیچ‌گونه اطلاعی ندارد. مضافا جهت روشن شدن افکار عمومی، استخراج و حمل استفاده از آزبست به‌عنوان ماده اولیه تحت کنترل سازمان بین‌المللی (I.L.O) برای استفاده کریزوتایل دستورالعمل ایمن و کار تدوین کرده است و شرکت ایرانیت افتخار دارد که در این راستا و طبق مقررات جهانی فعالیت می‌کند.

 مزید اطلاع خوانندگان گرامی، نیروی برق و انرژی هسته‌ای هم می‌توانند بسیار خطرناک باشند ولی با اجرای دستورالعمل‌ها و استفاده صحیح در خدمت بشریت هستند.خاطرنشان می‌سازد در سال 2006 میلادی محدودیت استفاده از کریزوتایل در سومین کنوانسیون روتردام (P.I.C) بالاترین ارگان بین‌المللی نظارت بر مواد اولیه مصرفی صنایع واقع در هلند مورد تصویب اعضا ازجمله ایران قرار نگرفت.

کد خبر 59572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز